Lessen uit de bergen die je kan gebruiken om gezamenlijk doelen te behalen

We nemen er de tijd voor. 4 kilometer is 1uur, 350 hoogte meter is is ook een uur. Opgeteld neem je de helft van de een mee. We vragen bij de huttenwaard hoe de route is die we willen lopen. Zijn de passages zoals ze in het boek staan? Wat zijn haar ervaringen? Hoe is de sneeuw? Wat is het weerbericht? Hoe is het met iedereen zelf? We spreken af welke spullen we nodig hebben voor de tocht. Met al deze gegevens maken we een route en berekenen we hoe lang we er over gaan doen. 10 uur volgens onze inschatting. We spreken ook af wie de leiding neemt en wie niet.

We hebben morgen een lange dag dus voor de boeg en de wekker gaat om 4.15, vertrek om 05.00.

Ready to go!

We gaan met slecht weer en slecht zicht weg. Het is zoeken naar de weg. Het tempo is aan het begin iets te snel. De regenkleding is nodig. De route loopt omhoog en het is zoeken naar de route over de rotsen en de sneeuw. We maken onze kilometers, met stijgen en dalen en zorgen ook voor pauzes om te eten en drinken. Het is belangrijk om onze energie op pijl te houden.

We komen bij gletsjers en besluiten de stijgijzers aan te doen en aan het touw met elkaar te lopen. Als we via een touw met elkaar zijn verbonden lopen we naar boven. De voorste probeert een zo contant mogelijk tempo te lopen en bepaalt de route. Achterin passen we ons aan, aan het tempo van de leider. We moeten het ook samen doen dus soms wordt aangeven of het tempo rustiger of sneller kan.

Als snel blijkt dat we op de gletsjer ons moeten aanpassen. Het zicht is te slecht en we moeten zoeken naar de route langs de spleten. Dit kost meer tijd en energie. De vervolg route gaat stijl omhoog en we lopen weer een te hoog tempo. Een van ons trekt het niet meer. Het blijkt dat hij niet genoeg gegeten en gedronken heeft en zich slecht heeft gekleed: een energie dip dus met warm worden. We hebben tijd nodig om het energie peil weer op orde te krijgen en geven hem kleren. Een paar van ons gaan naar een tussen top om in beweging en dus warm te blijven. Ik zorg voor afleiding en check dat hij eet en drinkt. Zo verdelen we de taken.

Na 20 minuten kunnen we verder. Over de rotsen en door de sneeuw bereiken we de top. We zien helemaal niks door de dichte bewolking. We zijn we blij en weten dat we nog een aantal uren moeten afdalen. Dit vraagt nog de volle concentratie.

Na 11.30uur lopen komen we in de hut aan. We zijn moe en ook veilig in de hut. Het was een mooie tocht!

 

Bergen en werk

Mijn ervaring in de bergen combineer ik met mijn werk. In de diverse dingen die ik doe zet ik een koers uit, volg ik en heb ik altijd te maken met het hier en nu waardoor de koers kan veranderen. Of het nu bij een team begeleiden is of bij een leidinggevende klus is die ik doe. Ik merk dat zowel in de bergen als in mijn dagelijkse werk het vertrouwen, om ruimte te laten voor het hier en nu, is gestegen. Dat soms het tempo eruit moet om uiteindelijk het doel te behalen.

Voor mij zijn de trainingen van de NKBV en het lopen in touwgroepen over de gletsjers daarbij zeer waardevol. Ik heb te maken met plannen, tegenslag, weersomslag, succes, leiden en volgen, aanpassen, energie verdelen, samenwerken, volhouden, goed voor jezelf zorgen en daarmee voor het team, grenzen bewaken, duidelijk zijn, leiderschap nemen en accepteren, groepsbelang en individueel belang.

 

Lessen voor goede samenwerking en behalen doelen

Welke lessen uit de bergen kan je gebruiken als je gezamenlijk doelen wil behalen en anderen hierbij nodig hebt.

  1. Bespreek voor de start wat de verwachtingen zijn en wees eerlijk of je dit zelf kan brengen en denkt of de ander dit ook kan brengen. Tochten op gletsjers kan je alleen maar samen lopen en dan heb je elkaar te vertrouwen.
  2. Spreek met elkaar af onder welke condities je door gaat of stopt.
  3. Zorg zelf voor een goede conditie (fysiek en metaal), kleding, eten en drinken en spullen. Want je bent niet alleen verantwoordelijk voor je jezelf, ook voor het gehele team!
  4. Creëer gedurende het lopen van de route momenten voor pauzes en reflectie. Check het weer, eet en drink zodat de energie op peil blijft. Wees dan eerlijk over hoe het met je gaat en wat je bij de ander ziet en bespreek dit met elkaar.
  5. Kijk gedurende de route om je heen en geniet! Je loopt op 70% van je energie want je hebt je energie altijd nodig voor een eventuele crisissituatie of als een route langer duurt dan gepland.
  6. Er gebeurt in het hier en nu altijd iets wat je niet verwacht. Doordat 1 tot en met 5 er is kan je met deze situatie omgaan.

Veel plezier met het gaan lopen van de route!